36101383 - 026

معرفی دستگاه پولیش اوربیتال و پولیش روتاری در دیتیلینگ خودرو

در صنعت دیتیلینگ خودرو یکی از مهمترین مراحل، پرداخت و احیاء رنگ بدنه خودرو برای ایجاد سطحی بدون خط و خش و عاری از ذرات محیطی است. رنگ بدنه خودرو از لایه هایی تشکیل شده است که بسته به نوع خودرو، کیفیت نوع رنگ بدنه و روش رنگ آمیزی بدنه در کمپانی های تولید کننده خودرو متفاوت هستند.

برای ایجاد سطحی صاف و عاری از خط و خش، دیتیلینگ کارها در ابتدای امر باید نسبت به انتخاب نوع پولیش و میزان قدرت لایه برداری پولیش دقت شود؛ سپس نوع پد پولیش و میزان لایه برداری حاصل از ترکیب پولیش و پد آن بسیار اهمیت دارد. چنانچه این انتخاب نسبت به نوع رنگ، ضخامت آن و میزان خط و خش درست انتخاب شود، آسیب احتمالی به بدنه خودرو به حداقل خواهد رسید.

یکی از مراحل اصلی انتخاب دستگاه پولیش و نوع استفاده از آن است که اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب با دو نوع دستگاه پولیش متداول (پولیش روتاری و پولیش اوربیتال) آشنا شده و تفاوت در عملکرد آنها به اختصار توضیح داده می شود.

 

دستگاه پولیش روتاری یا چرخشی

دستگاه پولیش روتاری یکی از متداول ترین و ابتدایی ترین ابزارهای مورد نیاز در دیتیلینگ خودرو به منظور پولیش بدنه خودرو است. هدف اصلی از انتخاب دستگاه پولیش روتاری، سرعت بخشیدن به لایه برداری و انجام کار در سطح بالا (مانند قطعاتی همچون کاپوت، سقف خودرو و صندق عقب) است. دستگاه پولیش روتاری در سایزهای متنوع و با قدرت متفاوت برای نقاطی از بدنه خودرو و حتی داخل خودرو نیز ارایه می شود. از خصوصیات فنی دستگاه پولیش روتاری چرخش صفحه نگهدارنده پد پولیش به صورت دایره و در محور X بوده که برای لایه برداری بسیار مناسب است.

با توجه به قدرت دستگاه پولیش روتاری کاربران باید مراقب میزان لایه برداری از روی بدنه بوده و از پولیش و پد مناسب برای خودرو استفاده کنند. در مراحل ابتدای آموزش دیتیلینگ استفاده از دستگاه پولیش روتاری توصیه نمی شود و با توجه به حرکت چرخشی و قابلیت تغییر دور در دقیقه، میزان چرخش و لایه برداری متفاوت بوده و تولید حرارت روی بدنه خودرو بسیاربالاست. به همین خاطر زمان بندی برای کاهش این حرارت و استفاده از پد مناسب بسیار اهمیت دارد. تصویر بالا نشان دهنده نوع چرخش در دستگاه پولیش روتاری است.

در روش استفاده از دستگاه پولیش روتاری تکنیک مهمی باید در نظر گرفته شود که در اصطلاح دیتیلینگ به «زنیت تکنیک» معروف است. به طور کلی در این تکنیک، دیتیلینگ کار باید از دور آهسته دستگاه برای پخش مواد پولیش روی سطح شروع به کار کرده و به آرامی برای رسیدن به حداکثر لایه برداری دور دستگاه پولیش روتاری را افزایش دهد و سپس قبل از اتمام کار روی قطعه باید دور را به آهستگی کم کرده و در نهایت دستگاه پولیش را خاموش و از روی سطح کار بردارد.

در زنیت تکنیک برای تنظیم دور دستگاه پولیش روتاری دسته بندی خاصی در نظر گرفته شده است، دور دستگاه بین 600 الی 900 دور در دقیقه برای پخش مواد پولیش لایه بردار استفاده می شود و به تدریج به 900 الی 1200 دور در دقیقه خواهد رسید. در این مرحله قدرت لایه برداری بهینه ای خواهید داشت، سپس دور را به 1800 دور در دقیقه افزایش دهید تا به حداکثر لایه برداری مورد نیاز دست پیدا کنید. برای از بین بردن خط و خش های عمیق این مرحله مورد استفاده قرار می گیرد و دقت بسیاری مورد نیازاست. برای اتمام کار به آرامی دور دستگاه پولیش را کاهش داده تا تمام مواد به جای مانده و هلوگرام ایجاد شده به آرامی جمع شود و با رساندن دور به 900 و در نهایت 600 به آرامی دستگاه را از روی سطح کار جدا کرده و خاموش کنید.

توجه داشته باشید از دستگاه پولیش روتاری با ابعاد کوچکتر مانند دستگاه پولیش ایبرید پایه بلند روپس، ایبرید پایه کوتاه روپس و گلادیوسR13 مفرا می توانید برای رفع خط و خش در نقاطی با پهنای کم و حساس مانند چراغ و دور چراغ خودرو، ستون درب ها و زیر رکاب خودرو نیز استفاده کنید. سایز بکینگ پد 3، 5 و 7 از مناسب ترین موارد برای لایه برداری با دستگاه پولیش روتاری هستند.

 

دستگاه پولیش اوربیتال یا دورانی

دستگاه دیگری که در دیتیلینگ خودرو بسیار پر مصرف است، دستگاه پولیش اوربیتال یا دورانی است. دستگاه پولیش اوربیتال، از اقلام تخصصی در دیتیلینگ خودرو برای لایه برداری مختصر و نهایی کردن پولیشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف دستگاه پولیش روتاری حرکت دستگاه پولیش اوربیتال به صورت دایره در یک مرکز نیست و به صورتی طراحی شده است که مکرر حول یک محور نمی چرخد؛ این امر باعث عدم ایجاد هلوگرام روی بدنه می شود و در نتیجه قدرت لایه برداری کاهش مییابد.

سیستم دستگاه پولیش اوربیتال برای آغاز کار دیتیلینگ بسیار کم ریسک بوده و امکان آسیب رساندن به رنگ را نسبت به سیستم روتاری کاهش می دهد. اصولا دستگاه پولیش اوربیتال برای اعمال پولیش نرم و یا حتی واکس بدنه و از بین بردن هلوگرام دستگاه بسیار مناسبی است. کار با این دستگاه در سایزها مختلف برای نقاط متفاوت بدنه در سایزهای 7 ،12 و 17 انجام می شود که بیانگر قطر صفحه نگهدارنده پد به میلی متر است. عدد مهم دیگری که در این دستگاه اعلام می شود، قطر نهایی دوران است که به صورت نرمال 12، 15 و 21 میلی متر خواهد بود.

توجه داشته باشید با توجه به حرکت دورانی دستگاه پولیش اوربیتال، اعمال فشار روی سری دستگاه برای ایجاد نیرو و لایه برداری بیشتر باعث تخریب دستگاه می شود و باعث خورده شدن قطعات تشکیل دهنده داخلی دستگاه خواهد شد، لذا برای نگهداری و رسیدن به بهترین نتیجه در کار با دستگاه اوربیتال به هیچ عنوان نیروی خودرو را روی دسته وارد نکرده و فقط به هدایت حرکت دستگاه بسنده کنید.

اصولا در تمامی دستگاه ها سرعت دوران قابل تنظیم است تا کاربر بتواند نسبت به کنترل لایه برداری تسلط بیشتری داشته باشد. لازم به ذکر است کلیه اطلاعات اولیه ارایه شده برای آشنایی با دو سیستم روتاری و دستگاه پولیش اوربیتال بوده و در دوره های آموزش دیتیلینگ اطلاعات تکمیلی و کار با دستگاه باعث انتخاب صحیح کاربر در نوع پولیش و پد پولیش مناسب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *