36101383 - 026

آیا می دانید پمپ کارواش چیست و چگونه کار می کند؟ برای دانستن آن با ما همراه باشید

پمپهای صنعتی كارواش از نوع پیستونی میباشند، در این نوع پمپ عمل مکش و پمپاژ آب به وسیله حرکت رفت و برگشتی پیستون در سیلندر انجام می شود که با توجه به حرکت جابجایی مثبتی که دارند توانایی تولید آب با فشار زیاد ولی دبی كم را دارند. در شستشو به شیوه سنتی (مثلا شستن حیاط با شیلنگ را در نظر بگیرید) حجم بسیار زیادی از آب با فشاری كم از شیلنگ خارج میشود كه تاثیر چندانی در زدودن آلودگیها ندارد و اكثر اوقات ما مجبوریم با انگشت خود نقش نازل را بازی كرده و دبی آب را كم ولی فشار آن را افزایش بدهیم که این کار در پمپهای کارواش, با كیفیت بسیار زیادی انجام میشود.

به زبان ساده طریقه كاركرد دستگاه های پمپ فشار قوی كارواش بدین گونه است كه ابتدا آب ورودی پمپ كه توسط یک مخزن آب یا آب لوله كشی شهری که فشار آن مناسب است تأمین می گردد. آب به وسیله یک شیلنگ معمولی به محل ورودی پمپ متصل می گردد فشار آب ورودی در پمپ افزایش می یابد و آب پر فشار پس از عبور از شیر فشار شكن به بیرون پرتاب می گردد و این افزایش فشار باعث کاهش مصرف آب و همچنین افزایش کیفیت زدودن آلودگی ها می گردد. آب خروجی از پمپ توسط شیلنگ فشار قوی به لنس كه به تفنگی یا گان كارواش نیز شناخته میشود رسیده و آب با توجه به نوع نازل، بصورت جارویی یا پارویی یا سوزنی به روی آلودگیها پاشش میگردد.

لنس كارواش به عنوان تسهیل کننده كار میتواند ابعاد و مدلهای گوناگون داشته باشد. در نوع قطع كن دار یا ماشه دار، لنس مانند یك تفنگ، ماشه دارد و برای شروع به كار لازم است پس از روشن كردن دستگاه، ماشه را نیز فشار دهید. تا زمانی كه ماشه را رها نكرده باشید، آب از نازل خراج میشود، اما به محض رها كردن ماشه، آب قطع میشود. ولی در گان یكسره این طور نیست، یعنی قطع و وصل شدن آب ، با خاموش و روشن كردن دستگاه انجام میگردد.كه این امر میتواند با تعبیه یك كلید قطع و وصل، در نزدیكی لنس، تسهیل گردد.

استفاده از گانهای ماشه دار مخصوصا برای محیطهای كارواشی كه روزانه چندین ساعت شسشتو دارند، اصلا توصیه نمیگردد چرا كه درصورت استفاده، به پمپی كه فشار زیادی در مدار ایجاد كرده و شما با یک مانه (ماشه) جلوی خروج فشار آن را گرفته اید، آسیب جدی میرساند.

نوع دیگری از گان وجود دارد كه قسمت دهانه ی آن زاویه دار یا محدب طراحی شده است از این نوع تفنگی برای شستن مكانهایی كه دسترسی به آن آسان نیست مانند زیر اتومبیل استفاده میگردد. این نوع گان به لنس زیرشویی نیز معروف است. استاندارد لانسهای مورد استفاده در كارواشها از نوع یكسره و طول یك متر می باشد.

اکثر پمپ های پیستونی به دو صورت کوپل کارگاهی و کوپله فابریک ارائه می گردد در پمپ های کوپل مستقیم یا هالو شفت پمپ و دینام به طور مستقیم و بدون واسطه به هم متصل می گردند. در مدل كوپلینگ كارگاهی پمپ و دینام به واسطه یک کوپلینگ به هم متصل می گردند.

بطور كلی پمپ كوپله فابریكی راندمان بالاتری دارد، اتلاف انرژی آن نیز کمتر است و همچنین عمر مفید آن نیز در مقایسه با پمپهای کوپله کارگاه ساز بیشتر است، اما پمپهای کوپله کارگاهی به دلیل قیمت مناسب تر و بیشتر در دسترس بودن آنها, درخواست کننده بیشتری دارند.

به این نوع دستگاه چه كوپله كارگاهی و چه نوع كوپله فابریك، دستگاه پمپ صنعتی كارواش كوپل شده میگویند.

این دستگاه ها بر روی سه نوع شاسی ارائه میگردند:

نوع اول شاسی ثابت: این نوع شاسی در تمام كارواشها مورد استفاده قرار میگردد.

نوع دوم: شاسی متحرك یا اصطلاحا چرخ و دسته كه می تواند مانند گاری دارای 4 چرخ یا مانند فرغون دارای یك چرخ باشد.

نوع سوم: شاسی كاوردار است. در این مدل، پمپ و دینام موجود بر روی شاسیهای نوع دوم، جهت جلوگیری از آسیب ضربه یا آب، درون یك محفظه فلزی لولادار كه كاور نامیده میشود، محافظت میگردند. این نوع شاسی برای شركتهای نظافتی كه ارائه سیار خدمات دارند، بسیار مناسب است.

آنچه در کارواشهای سطح شهر متداول است بدین گونه است که برای پمپ 110 بار دینام تک فاز 3 اسب یا 2/2 كیلو وات، با دور موتور 1450 دور بر دقیقه و برای پمپ 207 بار دینام سه فاز 7 اسب یا 5/5 كیلو وات با دور موتور 1450 دور بر دقیقه، به روی شاسی ثابت كه در اتاقك تاسیسات محافظت میشوند، استفاده می گردد. همچنین پمپ کوپله کارواشی که در شستشوی ماشینهای سنگین استفاده می‌شود345 بار بوده و به دینام 13 اسب نیاز دارد.

بطور كلی از پمپ های پیستونی که به آن پمپ پلانجری فشارقوی نیز گفته می شود در مواردی که به فشار خروجی بالا معمولا از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ بار نیاز است استفاده می گردد.

ائم موارد استفاده آنها در کارواش ها برای شستشوی اتومبیل، مرغداری ها برای نظافت فضولات و حفظ رطوبت مرغداری، مه پاش ها برای خنك نمودن محیط، در مكانهای روباز، گلخانه ها و نظافت انواع كفپوش و سطوح مختلف می باشد.

حال كه بصورت كلی با مفهوم و كاركرد پمپ كارواش آشنا شدید، برای نمونه یك محصول پر مصرف، پمپ comet ایتالیا مدل LW3016S معرفی میگردد:

فشار عملی این پمپ, 110 بار بوده و دبی خروجی آن 11.2 لیتر بر دقیقه می باشد. پمپ تك LW به تنهایی 4.8 كیلوگرم وزن دارد و قدرت آن 3 اسب بخار است.

شركت جنرال تولز پمپ فوق را با دینام 2/2 كیلووات 1450 دور موتوژن تبریز به روی شاسی ثابت یا متحرك، همراه با گان، نازل و شیلنگ فشارقوی مفتول دار ارائه مینماید. متراژ شیلنگ میتواند سفارشی باشد هرچند كه برای پمپ 110 بار، متراژ استاندارد جهت جلوگیری از افت فشار، حداكثر 10 متر می باشد.

این متراژ استاندارد برای پمپ 207 بار، 20 متر و برای پمپ 345 بار، تا 50 متر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *