36101383 - 026

قطعا خودرو شما در شرایط محیطی و آلودگی های شهری آسیب هایی دیده است. طی گذشت زمان و با مصرف بیشتر از خودرو استهلاک بدنه، داخل کابین و موتور آن باعث کاهش کیفیت اولیه میشود. رسیدگی به خودرو علاوه بر سرگرمی و علاقه شخصی، می تواند باعث حفظ سرمایه و آرامش بیشتر در رانندگی شما شود. هر قدر ارزش ریالی و معنوی خودروی شما بیشتر باشد، توجه روی نگهداری آن نیز بیشتر و با اهمیت تر خواهد شد.

دیتیلینگ خودرو چیست؟!

به طورکلی به کلیه اقداماتی که برای نگهداری، نظافت و همچنین برگشت خودرو به روز اول انجام می شود را دیتیلینگ خودرو می نامیم. در این مطلب با معرفی کاملی از مراحل دیتیلینگ خودرو و دسته بندی آن عمدتا به سه گروه کار اصلی به تفکیک بررسی مراحل را انجام داده و لینک تصویری این مراحل را معرفی میکنیم.

مرحله اول دیتیلینگ خودرو: شست و شو

اولین مرحله دیتیلینگ خودرو شست و شو و رسوب زدایی بدنه و رفع آلودگیهای مانده روی بدنه خودرو است. در این مرحله مهم نیست خودرو جدید یا قدیمی، کلاسیک، مدرن یا سوپر اسپرت باشد. نکته مهم این است که شما بدانید این خودرو برای مشتری ارزش دارد و در پایان کار دیتیلینگ خودرو قرار است جلوه متفاوتی از خودرو ارایه شود.

در مرحله شست و شوی بدنه سعی به از بین بردن آلودگیهای محیطی و شهری داریم. مرحله شست و شو را به 3 قسمت تفکیک می کنیم: شست و شوی اولیه، شست و شوی کامل و اصلی بدنه با دو دستمال مجزا و نهایتا خشک کردن سطح خودرو. در دیتیلینگ خودرو مرحله شست و شو آماده سازی بدنه خودرو برای مراحل بعدی بوده و پایه ای مناسب برای یک کار حرفه ای و سرعت بخشیدن به مراحل بعدیاست. بنابراین این مرحله باید برای شروع دیتیلینگ خودرو به خوبی انجام شود.

از بین بردن ذرات اکسید روی بدنه و رنگ خودرو با مواد مخصوص به نام P-Ray می تواند سطح صافی را ایجاد کند. به یاد داشته باشید که از بین بردن این ذرات با شامپو امکان پذیر نیست. رسوب زدایی با مواد مخصوص باعث ایجاد رنگ بنفشی می شود که نشان دهنده واکنش شیمیایی برای از بین بردن اکسیدهای فلزی روی رینگ و بدنه است. توجه به جزییات شست و شوی در دیتیلینگ خودرو اولین و واجب ترین نکته است.

در شست و شوی اولیه از شامپو فوم ساده بدون واکس و قوی استفاده می شود. در این مرحله نیاز به استفاده از دستکش و ابر مخصوص شست و شو نیست و تنها با فشار آب کثیفی اولیه از روی بدنه شسته می شود. سپس از شامپو اصلی به همراه دستکش مخصوص برای شست و شو استفاده می شود و از دو دستکش برای شست و شوی نقاط اصلی و نقاط پر گرد و خاک مانند زیر رکاب و سپر خودرو استفاده کنید تا باعث ایجاد خط و خش مازاد روی بدنه نشود. در مرحله آخر شستن بخشهای استیل و کروم و شیشه های خودرو به جزییات و احیانا سقف نمدی آن توجه کنید.

آخرین مرحله در قسمت شست و شوی اولیه دیتیلینگ خودرو، خشک کردن بدنه با دستمال میکروفایبر جاذب آب است. دستمال جاذب آب از الیاف نرم بافته شده که از ایجاد خط و خش روی بدنه در زمان خشک کردن جلوگیری می کند. برای تکمیل کار، کلی بار و کلی کردن بدنه با مواد روان کننده برای ایجاد زیر سازی مناسب لازم است. کلی بار با جذب ذرات ریز، سطحی نرم را ایجاد میکند و باعث باز شدن رنگ خودرو میشود.

مرحله دوم دیتیلینگ خودرو: نظافت داخل خودرو و موتور

پس از مرحله اول که شامل شست و شو و تمیز کردن بدنه خودرو از رسوب های شهری است، در صورت بررسی با دقت بدنه هنوز به سطحی ایده آل نرسیده ایم، ولی قبل از انجام کار نهایی بدنه دیتیلینگ داخل خودرو و موتور را در اولویت قرار میدهیم.

مرحله دوم دیتیلینگ مربوط به نظافت داخل خودرو و موتور ماشین میشود که با توجه به استقرار راننده در کابین یکی از مراحل مهم دیتیلینگ خودرو است. دما و نور خورشید باعث از بین رفتن رنگ تریم داخلی خودرو می شود و همچنین رنگ پریدگی قطعات فایبرگلاس نیز بسیار مهم است. جرم گیری چرم صندلی و تغذیه کردن آن از نکات مهم در این مرحله از دیتیلینگ خودرو است. نظافت موکت های داخل اولین مرحله این پروسه بوده که برای نظافت آنها از جارو برقی، بخار شوی و مواد جرم گیر داخل خودرو استفاده میشود. توجه به جزییات همچنان از مهمترین نکات هنگام دیتیلینگ خودرو است.

استفاده از برس های مخصوص دیتیلینگ خودرو و مواد مناسب برای شست و شوی پدال ها و داخل درب خودرو اهمیت فراوانی دارد و باعث جرم گیری تمامی نقاط و از بین رفتن جرم های کهنه و مانده می شود. پس از این شست و شوی صندلی، داشبورد و روی درب با مواد شستشوی چرم یا پارچه مناسب با برس دیتیلینگ خودرو در اولویت بوده؛ غربیلک فرمان و دسته دنده در این مرحله فراموش نشود. در نهایت تغذیه کننده چرم و مواد تثبیت کننده که عاری از ترکیبات سیلیکونی و روغنی باشد نیز جلوه اولیه را ایجاد کرده و از نکات بسیار مهم این بخش از دیتیلینگ خودرو است.

در مرحله بعدی به سراغ موتور ماشین و داخل کاپوت میرویم. با توجه به روغنی بودن و حساس بودن قطعات و همچنین کهنه بودن برخی از اتصالات، شست و شوی موتور نیاز به مواد مخصوص، برس دیتیلینگ و دستگاه بخار شوی دارد. در این بخش استفاده از فشار آب و واترجت توصیه نمی شود. مجددا یادآوری میشود توجه به جزییات در این مرحله نیز اهمیت فراوانی دارد.

مرحله سوم دیتیلینگ خودرو: پولیش بدنه خودرو

بعد از انجام دو مرحله قبلی دیتیلینگ خودرو متوجه خواهید شد با کمترین تغییر در خودرو و بدون تعویض قطعات و رنگ کردن بدنه و تنها با رسوب زدایی و تمیز کردن، ظاهر متفاوتی را ایجاد کرده اید. حال نوبت به نهایی کردن کار در مرحله سوم دیتیلینگ خودرو رسیده است و شما بستری را برای مرحله سوم آماده کرده اید.

مرحله آخر در دیتیلینگ خودرو، پولیش بدنه خودرو و ایجاد لایه محافظ با مواد نانو سرامیک است. در این مرحله از دیتیلینگ خودرو در ابتدا با چراغ ال ای دی تمام سطح بدنه بررسی می شود و میزان خط و خش موجود شناسایی خواهد شد. سپس با دستگاه ضخامت سنج رنگ و با توجه به نوع خودرو و سال کارکرد تمامی نقاط ضخامت سنجی شده و میزان لایه برداری مجاز بررسی می شود. این مرحله برای احیا رنگ خودرو بسیار اهمیت دارد. ثبت ضخامت رنگ به جزییات فراموش نشود.

در پولیشکاری پوشاندن نقاط حساس ماشین مانند قطعات از جنس استیل و کروم با نوار مخصوص دیتیلینگ و با دقت بالا بسیار اهمیت دارد. در صورت عدم پوشاندن، قطعات حساس در حین پولیش آسیب دیده و کار پرداخت را دشوار میکند. توجه داشته باشید که استفاده از نور مناسب و بدون طیف رنگی و به صورت خطی در دیتیلینگ خودرو کمک بسیاری برای شناسایی قسمتهای آسیب دیده می کند. همچنین در حین کار پولیشکار روی نحوه لایه برداری و پرداخت تسلط بهتری خواهد داشت.

در مرحله پولیش بدنه خودرو انتخاب نوع و سایز دستگاه پولیش بسیار اهمیت دارد. برای آشنایی بیشتر با نوع و تفاوت دستگاه پولیش اوربیتال و پولیشر روتاری روی این لینک کلیک کنید. همچنین بسته به میزان خط و خش بدنه و ضخامت رنگ، نوع پولیش و میزان زبر بودن و نرم بودن پولیش نیز از نکات مهم در انتخاب دیتیلینگ خودرو است. سپس مرحله آخر انتخاب پد پولیش مناسب بر اساس میزان زبری و سایز دستگاه پولیش است.

پس از اتمام مراحل پولیشکاری بدنه با اندازه گیری میزان براقیت با دستگاه مخصوص تفاوت قبل و بعد کاملا مشخص می شود. در این مرحله زیر سازی بدنه کامل و جلوه مناسبی ایجاد شده است اما بدون لایه محافظ امکان آسیب رسیدن به بدنه کاملا محتمل است. برای حفظ نتیجه کار از پوشش های نانو سرامیک بدنه و سرامیک شیشه استفاده می شود. گاهی این پوشش نانو سرامیک برای سالها از بدنه در برابر عوامل محیطی محافظت میکند.

پوشش نانو سرامیک باعث براق شدن و ایجاد آبگریزی شیشه و بدنه خودرو می شود، همچنین در صورت اجرای صحیح این محصول و استفاده از برندهای معتبر نانو سرامیک از ایجاد خط و خشهای سطحی نیز جلوگیری میکند.

 

توجه داشته باشید بعد از اجرا و اتمام تمامی مراحل دیتیلینگ خودرو با استانداردهای موجود، نگهداری از خودرو بعد از سرامیک برای افزایش طول عمر این محصول بسیار اهمیت دارد. از شست و شو بدنه با مواد غیر استاندارد و به روش سنتی در کارواشهای معمولی پرهیز کنید. در صورت نیاز ریکاوری پوشش سرامیک نانو توسط افراد حرفه ای این کار صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *